Talent-alebo Extra Homo Sapiens Lojzo Krkoška

03.01.2015
talent-alebo-extra-homo-sapiens-lojzo-krkoska

Moj priateľ Alojz-Lojzo Krkoška, bývalý spolulezec slávneho Tomaša - Toma Grossa.

Tomasa Grossa nasej generácii netreba predstavovat. Bol vychýreným extrémnym horolezcom. Jeho častým partnerom vo Švajčiarsku sa stal Slovák a my ostatní - emigrant Lojzo Krkoška. S ním som mal aj ja možnosť mať mnoho spoločných zážitkov v horách. Lojzko bol ako Tom antikonformistom par excellence. Nebál sa ničoho, ani pána Boha. Nemal v láske kapitalistov a klerikálov, ale vždy fandil tmavočerveným ľavičiarom. S ním som sa naučil zmeniť okamžite tému diskusie, ak sa táto začala dotýkať politiky. Co sa tyka svetonazoru, našim jediným spoločným bodom je, že sme ateisti. Lojzo slúžil Československu v elitnej jednotke parašutistov, a tak ho v živote nič nemohlo prekvapiť ani vyviesť z rovnováhy. Postavou bol ako Tom Gross: urastený mládenec okolo 190 cm vysoký. Začal liezť len vo Švajci, v neuchâtelskej Jure, s Tomom. Za krátky čas bol schopný vyliezť bez reptania a zavahania aj tie najväčšie prásky. V horách nikdy predtým nebol, odhliadnuc od kysuckých kopčekov, kde vyrástol.

Raz Tom považujúc Lojza zrelého na niečo „serióznejšie“ ako je popoliezanie na skalkách Jury, navrhol mu „jednu klasickú cestu v Chamonix“. Lojzo bez diskusie súhlasil. Tom, verný skautskej tradícii, vzal so sebou na túru aj gitaru a ako dobrý samec aj svoju momentálnu frajerku Natašu. Lojzovi vysvetlil, ako sa pripínajú mačky a načo slúži čakan. Potom namierili pod Walkra (Walkerov pilier na Grandes Jorasses je jednou z najvážnejších klasických túr v Alpách). S troma bivakmi ho aj vyliezli. Tom si počas bivakov drncal na gitare. Lojzo s Tomom vyliezli neskôr spolu ešte veľa veľkých a ťažkých ciest. Tomas pravdepodobne uz nežije. Pred mnohými rokmi sa stratil bez stopy v Indii.

Lojzo vstúpil do horolezeckeho sveta. Nie je mnoho Slovákov, ktorí sa môžu pochválit Walkerom. Zaujímave je, že sa nikdy nedotkol alkoholu. Preto aj nerád chodil do krčiem, kde som si rád po túrach vypil moje pivečko.

Náš priateľ Yvan, vynikajúci lezec už dlho plánoval výstup na Walkera. Raz pri spoločnom obede to Lojzovi spomenul. Yvan čakal len na dobré podmienky. Ale môj Lojzo sa hneď na neho oboril: "Vieš prečo čakáš na podmienky, lebo si posera, nemáš kuráž!". Týždeň nato mal Yvan Walkera vo vrecku, teda vylezeného. Keď som neskôr Lojzovi pripomenul že by mal s Yvanom hovoriť trochu diplomatickejšie, povedal mi: "Diplomacia je hovno, zabalené do hodvábneho papiera!"   Lojzo_Krkoška

Nerozluční priatelia, Lojzo a Tom sa raz spoločne vydali aj na jednoročnú cestu autom. Cestovali v Renaulte 4, v ktorom bolo miesta nanajvýš pre dvoch trpaslíkov, naprieč Áziou až po Thajsko a nazad. Lojzko často spomína na túto výpravu a hlavne na list, ktorý Tomovi poslala jeho opustená manželka. Ohlásila mu, že podala žiadosť o rozvod a list ukončila vetou : „Teraz si môžeš otočiť svojho dlhého vtáka dva krát okolo pása a strčiť ho do vlastnej riti!“ Ešte aj dnes sa musíme s Lojzkom smiať, keď si spomeniem na tento výrok, ktorý má určite nárok na zvečnenie. Poznamka: tuto stat mozno aj vynechat.

S Lojzom sa stretávame pravidelne aj teraz. Je už skoro osemdesiatnik. Ostal slobodným mládencom a stále žije s intenzitou sto percent. Vlastní najkrajšiu súkromnú zbierku horských kryštálov, akú som kedy videl. Pravidelne pendluje medzi Švajčiarskom a svojim domčekom na Kysuciach, ktorý zdedil po mame. Počas svojho života precestoval celý svet, vždy sám. Často je v Brazílii na poľovačke za horskými kryštálmi. Vianoce a Nový rok trávi pravidelne v Maroku a v Mauretanii. Žije vo svojom aute. Túla sa po púšti a umýva sa v mori. Nenudí sa. Je šťastným človekom napriek tomu, že ako chemik stratil pred desatrociami jedno oko pri, nehode s kyanidmi. To nešťastie ho skoro stálo kožu.

Alex Luczy,   Biel-Bienne 21.7.2014

Fotky Talent-alebo Extra Homo Sapiens Lojzo Krkoška

RE: Talent-alebo Extra Homo Sapiens Lojzo Krkoška
Jano 04.01.2015
Sanko, vravel som ti uz pis viacej, tieto stare,uz zaprasene prihody su klenotmi v lezeckej historii, lebo tak introvertni ludia ako Lojzo,to sami nenapisu. Teda 5 hviezdiciek.