Hans Kammerlander - Šepot vetra

23.01.2008
hans-kammerlander-lepot-vetra6. decembra 2006 oslávil 50 narodeniny Hans Kammerlander. Verím, že tohto chlapíka netreba veľmi predstavovať. Tento "Talian" z Južného Tirolska už nejaký rôčik múti vodu na lezeckej scéne. Pri tejto príležitosti vyšla knižka Windgefluster - Šepot vetra. Vyšla iba v nemčine, v obmedzenom náklade 5000 kusov a výťažok z nej ide pre nepálske deti, ktorým sa Hans popri horách tiež troškou venoval. Aj preto, nie náhodou napísal úvod Edmund Hillary (teraz už nebohý), ktorý sa podobným aktivitám venoval na plný úväzok.
          Táto knižka je vlastne akýmsi prierezom Hansovho života vytvoreným z jeho citátov a z výpovedí ľudí čo ho poznali. Základným stavebným kameňom sú samozrejme fotky. Časť knihy je venovaná výkresom nepálskych detí, pre ktoré pomohol Kammerlander postaviť školu.

Zopár najzaujímavejších citátov som vybral a pokúsil sa preložiť:

Shivling, 6543m. prvovýstup severným pilierom

"S veľkým náskokom - najkrajší prvovýstup môjho života."

1996 Mount Everest: výstup za 17 hodín, toho času najrýchlejší výstup bez kyslíku a následovne prvý zjazd na lyžiach.

" Len veľmi ťažko sa dá popísať, aký intenzívny zážitok to bol. Na najvyššom vrchu sveta si pripnúť lyže. Niečo ako úplné bláznovstvo. A potom spraviť prvý oblúk dole. Prekonávanie seba samého. Stojím hore, pozerám nadol, chcem sa pustiť, ale neverím si... A napriek tomu sa prekonať a spraviť to, je to niečo veľmi intenzívne, je to ako úplné bláznovstvo..."

O používaní kyslíka pri výstupoch v Himalájach:

"Je to tvrdý doping. Takéto výstupy by nemali byť zaznamemávané. Možno sa vám to zdá tvrdé, ale keby ste videli tie stovky kyslíkových fliaš roztrúsených tam hore, dali by ste mi zapravdu."

"Dôležité je, aby si sa dobre cítil, aby si tu prírodu okolo seba vnímal - potom ťa spraví horolezectvo nekonečne šťastným."

"Už ako mladý chalan som mával vždy strach, nejako zostarnúť a život neprežiť naplno. Nechcel by som prežiť život tak, aby som si stále musel dávať naňho pozor."

Hans Kammerlander:

1956 narodený 6. decembra
1976 severná stena Ortlera 3905.,severná stena Matterhornu 4481.
1977 absolvoval skúšky za horského vodcu a lyžiarskeho inštruktora
1983 Cho Oyu, 8202m. prvovýstup v juhozápadnej stene
1984 Gasherbrum I 8068m. a Gasherbrum II 8035m,
1985 Dhaulaghiri, 8172m.,prvovýstup v severozápadnej stene Annapurny 8091m.
1986 Makalu, 8481m., Lhotse, 8511m.
1988 Cerro Torre, 3128m. Maestriho cesta za 17 hod. dovtedy najrýchlejší výstup/zostup
1990 Nanga Parbat, 8125m., prvý zjazd na lyžiach
1991 Manaslu 8163m. výstup neúspešný, zahynuli dvaja horolezci: F. Mutschlechner a K. Grosrubatscher
Okolo Južného Tirolska. 100 000 výškových metrov a vyše 300 vrcholov za šesť týždňov.
1992 Všetky štyri hrebeňe Matterhornu hore/dole za 24 hodín
1993 Shivling, 6543m. prvovýstup severným pilierom Ama Dablam, 6812m.
1996 Shisha Pangma, 8012m., Mount Everest, 8848m. výstup za 17hod., prvý zjazd na lyžiach
1997 otvorenie školy v Nepále pre asi 200 detí, škola bola postavená zo zbierok, ktoré zorganizoval Hans
1998 Kangchenjunga, 8536m, zjazd na lyžiach z výšky 7500m.
1999 Musztangh Ata, 7546m. K2 - prvý neúspešný pokus
2000 Prvovýstup Thang Ri, 6240m. Pakistan, K2 - neúspešný pokus
2001 K2 8616m. Cesenova cesta, otvorenie detského domu pre 40 detí v Nepále
2002 Ama Dablam 6812m., prvý televízny priamy prenos z výstupu v Himalájach
2004 Otvorenie školy pre cca 700 žiakov v Nepále
2006 Jasemba 7350m., pri pokuse o výstup zahynul Hansov parťák Lois Brugger
         Pri príležitosti Hansovej 50 vyšla kniha Windgefluster

Na záver ešte jedna zaujímavosť, ktorú sa v žiadnej knihe nedočítate.
O R. Messnerovi je známe, že sa "rozkmotril" s viacerými svojimi bývalými expedičnými parťákmi. Neobišlo to zrejme ani Hansa, lebo v celej tejto knižke nie je ani zmienka o Messnerovi, ktorý svojho času Kammerlandera objavil a ako mladého talenta začal brávať zo sebou na expedície...

podľa knihy Windgefluster
M. Bartoň

Fotky Hans Kammerlander - Šepot vetra

RE: Hans Kammerlander - Šepot vetra
24.01.2008
Z Canmore Ta pozdravuje partia:Miki, Dano, Pefo a Ondrik. Dnes me liezli lady pri Lake Louis, mame to zdokumentovane-Miki nam to ukazal a v plnej parade a my sme ho nasledovali a zistli ze je to pekna makacka- dobry recept na odreagovanie sa peter cau mato zobral som chlapcov trocha zaliest nech maju neaku zmenu od toho voskovania pacilo sa im tak teraz neviem neviem ci to neohrozuje slovensku reprezentaciu lebo ondro vravi ze ostava v kanade preteky nase dopadli celkom dobre dam tý vediet napisem ty mail cau miki super clanok