Chamonix MTB - 1. časť

22.10.2015
chamonix-mtb-1-cast

Keď sa povie Chamonix, väčšine sa vybaví v spojení s horolezectvom či lyžovaním. My sme si však túto destináciu vybrali pre iný druh športu - cyklistiku. Pôvodný plán bol taký, že Chamonix bude len "dorazenie sa" po trailoch vo Švajci. Nakoniec však hlavný program padol a rezerváciu apartmánu sa už neoplatilo rušiť. Tak sme si povedali, že sa tam predsa len pôjdeme pozrieť. Maťo zohnal papierového sprievodcu s príznačným názvom Chamonix Bike Book. V podstate sa naň odvolávajú aj všetky internetové stránky, nič lepšie pre túto oblasť asi nezoženiete.

V Chamonix sa bikuje hlavne po turistických chodníkoch a ešte je tam zopár "bikeparkov" v Le Tour, Vallorcine či La Flegere. Frekventované turistické chodníky sú v špičke sezóny (júl, august) pre bikovanie zakázané, preto sa tam oplatí vyraziť buď pred (jún) alebo po hlavnej sezóne. My sme si vybrali druhú možnosť a došli tam druhý septembrový týždeň.
Predpoveď počasia na najbližšie dni vyzerala prekvapujúco dobre - slnečno, v doline príjemných 15-18 stupňov. To nám na Slovensku vtedy mohli závidieť, keďže v ten čas tam došiel studený front s dažďom/snežením.

Prvý deň sme sa rozhodli obzrieť svahy pod Breventom. Plán nebol žiadny konkrétny, prvý nástrel, že to vyjdeme cik-cak popod lanovku. Pri lanovke sme podiskutovali pod mapou a dohodli sa, že skúsime popod druhú lanovku La Flegere z Les Praz. Trasa hore viedla po šotoline riadnym strmákom, niekto viac tlačil ako šlapal, pár výnimiek to malo naopak. Pomaličky sme sa vyštverali k cieľovej stanici 1. lanovky do výšky cca 1900 m. Odtiaľ sme si vybrali traverz turistickým chodníkom smerom na Brevent. Prvé metre vyzerali sľubne, potom sme narazili na úsek zaistený reťazami, to nám trocha zhoršilo náladu. Plusom však boli gýčové pohľady na Mont Blanc. Bez jeho povestnej čiapky z oblakov.

Ďalej sa striedali úseky nosenia s technickým bikovaním, vyskytli sa aj pekné časti. Také tatranské jazdenie po šutroch. Ja som si v jednom úseku vyskúšal výlet mimo chodník, keď som musel neplánovane zastaviť a výstup do prázdna skončil pármetrovou šmýkačkou po strmom svahu. Našťastie to skončilo len pár odreninami a po kolegiálnej pomoci dostať sa naspäť na chodník sme mohli pokračovať :) Jazde však stále chýbal flow a tak sme traverzový chodník asi v polovici vymenili za zostupový, kde sa konečne viac jazdilo, aj keď dosť na brzdách :) To už sme boli na časti trailu z knihy s názvom Le Charlanon. Vo výške cca 1500 m sme však nepokračovali dole, ale vybrali si ďalší chodník smerujúci šikmo k trase spodnej lanovky na Brevent. Takto sme ju podišli a pokračovali rovnakým smerom až k Les Bossons. Návrat do Chamonix nám spestrila séria pekných switchbackov.

Druhý deň sme si povedali - poďme pohľadať niečo jazdivejšie a skúsme využiť lanovky, nech stíhame viac ciest. Na webe sme našli info, že niektoré lanovky ponúkajú celodenný lístok na bike - a za veľmi príjemnú cenu 19 Euro. Jedna z oblastí, kde sa to dá využiť, je Le Tour. Lanovky Charamillon a Les Autannes boli v prevádzke a popod ne vedie aj zopár "bikeparkových" trás. Ideálne na rozjazdenie! Na začiatok sme teda dali obe trasy, že vraj modrá a červená. Modrá bola hore dosť rozbitá, ale červená celkom OK. Boli to vlastne traily s klopenkami, našlo sa aj zopár menších dropov a v strede vybudovali maličké "ihrisko s drevenými hračkami" :)

Po rozcvičke sme si vybrali trasu Aiguillette des Posettes. Z lanovky traverz na chatu de la Balme. Od nej pekným trailom do sedla a z neho strmý výstup na kopec, podľa ktorého je pomenovaná táto trasa. Biky sa väčšinu výstupu nosili na chrbte.
Hore opäť výhľady na hrebeň oproti s dominantným Aiguille du Tour a vzadu "starý známy" Mont Blanc - opäť bez obláčika. Zjazd začal po hrebeni - vzdušný, technický. Niektoré úseky (niekto viac a iný menej) sa aj znášali, ale nebolo ich veľa. Nižšie začalo pravé trailové eldorádo - kamenisté pasáže zo začiatku postupne prešli do lesného chodníka s točkami a koreňmi. Matúš skonštaloval: Najlepší trail, aký som v Alpách jazdil. No comment.

Poslednú trasu volíme Trient via the Abyss. Od chaty de la Balme ideme smerom na SV - do Švajcu. Akurát variantujeme - totiž najskôr skúšame chodník po vrstevnici 2200 m, ale nevyzerá, žeby chcel zísť v dohľadnej dobe dole, tak "frírajdujeme"/zostupujeme cez lúku a voľné šutre po spádnici na správny chodník a ním okolo horských domov/chatiek. Prvá polovica zjazdu nad lesom skalnatého charakteru, v lese sa zostrmila ale zjednodušila a čerešničkou na torte bolo 300 výškových metrov switchbackov. Záver rýchly zjazd do dedinky Trient. Sme však v druhej doline, treba sa nejako vrátiť. Prvú polovicu po/popri hlavnej ceste. Za hraničným prechodom sa rozdeľujeme. Časť ide ďalej asfaltkou a druhá skúša miestny chodník ponad železnicu. Po Vallorcine je to dosť únavné - samé korene a dosť do kopca. Potom sa terén zľudštil, aj keď do kopca je to až po Col des Montets. Odtamaď už flowový zjazdík do Montroc. Matúš má veľa energie (ja málo) a tak výšľap po auto absolvuje sám, ja s Paťom ešte dáme záverečný zjazdík na križovatku Montroc-Argentiere, kde sa "nalodíme".

Tretí deň: aby bola zasa zmena, obzeráme, čo si vybrať z oblasti Les Houches. V sprievodcovi je väčšina trás vedená od lanovky Prarion do ďalšej doliny do Saint Gervais. Zhodnotíme, že lanovka nám takto veľa nepomôže a že si tam dáme trasu iba jednu. Je tam takáto bezlanovková varianta do Servoz s názvom Fat Pete. Sprievodca píše, že názov je podľa jednej oblasti, ktorou pôjdeme s franc. názvom Grosses Pierres. Zo Chamonix sa premiestňujeme peknou lesnou cestičkou popri rieke L'Arve s príznačným názvom Promenade de l'Arve. Z nej sa potom začneme štverať do Le Coupeau - lokálnou asfaltkou. Je horúco, sme stále na slnku. Pokračujeme do La Flatiere, tam opúšťame asfalt a konečne sa vnárame do lesa. Hľadáme cestu, nesedí s popisom. Improvizujeme a pokračujeme chodníkom na Pierre Blanche, čo je o dosť vyššie, ale podľa mapy by sme mali zasa trafiť na pôvodnú trasu.

Z Pierre Blanche chodník vychádza z lesa a začína byť nezjazdným. S Matúšom sa vraciame späť a nachádzame zrušený chodník po spádnici, ktorým si skracujeme cestu. Zvyšok skupiny ide po aktuálnom chodníku a po pár metroch prenášania je aj ten opäť zjazdný. Stretávame sa pri chatkách v lese. Pokračujeme pekným lesným zjazdom s točkami prekonávajúc prevýšenie vyše 200 m. Aj ďalej chodník drží flow a po ďalších 300 výškových m spokojní vychádzame v Servoz. Oddychujeme, je horúco. Rozhodujeme sa dnešok už vypustiť a vraciame sa po hlavnej a neskôr zarasteným chodníčkom ponad L'Arve do Les Houches a ďalej po lokálkach do Chamonix. Ďalší pekný deň za nami. Dnes už však pribudla oblačnosť, niekde boli aj lokálne prehánky. Uvidíme, čo nám prinesú ďalšie dni...

Rišo Böhmer

Jazdili a fotili: Rišo Böhmer, Paľo Gajdoš, Paťo Marecký, Maťo Mišanko, Matúš Ovšonka