Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme

14.02.2013
certovica-donovaly-na-pasoch-alebo-11-hodin-v-bielej-tme

Inšpirovaný článkami o prechode hrebeňa vybral som sa skúsiť aj ja, najprv len „tú ľahšiu polovicu“, nech viem o čom to je. Podľa hesla „ťažko na cvičisku...“ vybral som si tie najlepšie možné podmienky, keď mi nohy podlamovali práve dobraté antibiotiká, mizerná viditeľnosť a haldy nového snehu.

 

O siedmej prichádza na Čertovicu bus z BB, skáčem rovno do záveja a o chvíľu už sa rozdýchavam smerom na Lajštroch. Ten je aj jediným kopcom, ktorý ešte vidím celý - mraky síce visia tesne nad hrebeňom, ale rýchlo klesajú a začína snežiť. Nového snehu je veľa aj bez toho čo práve padá, ale stopa zatiaľ rýchla. Je nedeľa, s tým som rátal že mi to tu niekto v sobotu prešliape. Ale za Lajštrochom koniec, môj dobrodinec to otočil. Po Štefáničku to ešte ide, hrebeň je vyfúkaný na tvrdý podklad, ale nie na ľad. Najhoršie sú zjazdy - nič nevidno pod nohy a striedajú sa plochy starého snehoľadu so závejmi. K tomu snehové rebrá, vyfúkané vetrom. Z Králičky k chate radšej vyzúvam a dole kopcom beriem lyže do rúk. Aj tak hádžem držku. Inak dokopy ich bolo za celý deň len zo päť, ale rovnováhu (dopredu či doboku) som stratil asi 100x :-)

 

Lajštroch,_prvý_a_posledný_viditeľný_kopec

Po Chopok je to niečo podobné, miestami prerážam sneh po kolená, miestami (samozrejme hlavne v zjazdoch) sa mecem na tom ľade ako koza na ľade :-) Telo odmieta spolupracovať, ale hlava nepopustí, tak trpí a šliape. Utešujem ho tým, že ak to nepôjde, najneskôr z Poľany to otočím a po zjazdovkách zídem na Trangošku na bus.

 

Popod Dereše je to riadny boj, chodník je v závetrí a vietor tu toho naukladal až - až. Pred sedlom Poľany stretám dvoch a neskôr ešte dvoch ľudí, všetci idú z Ďurkovej. Vraj je to ďalej celkom dobré, moc sa to neborí. Teším sa že konečne bude stopa, ale už pod Kotliskami je beznádejne zaviata. Asi dvakrát sa v mrakoch ukáže žlté koliesko, dáva nádej. Ale sneží čoraz hustejšie, len vietor našťastie fúka do chrbta.

 

Sedlo_pod_Skalkou

Od Chabenca konečne úľava, až pod Košarisko je terén mierny, väčšinou dole kopcom, a keďže nového snehu je čoraz viac, aj v zjazdoch sa dá. Aj keď takmer naslepo. Ale je to čoraz pomalšie. Z Ďurkovej aj mojím smerom niekto šiel, ale aj tu o chvíľu po stope ani pamiatky. V sedle pod Skalkou sa brodím miestami po kolená v snehu.

 

Na Prašivej prašivé počasie - vietor do očí, musím lyžiarske okuliare nasadiť. Aspoň rýchlosť zvyšujem, po vyfúkanom. Prvý raz pásy dolu - ale lyžovačka nič moc, vrstva ufúkaného snehu je ťažko lyžovateľná a chytá lyže, zle sa vedú do oblúkov. Satisfakcia prichádza až v lese nad Hiadeľským sedlom, tam je už taký „originál kanadský“ prašan. Ospravedlňujem sa, ak som niekde rozbil chodník, snažil som sa ísť pomimo.

 

Zo sedla idem lyžiarskou cestou, tam je stopa síce napoly zaviata, ale predsa na dnešné podmienky prudko komfortná. A konečne niečo vidím. To ale definitívne prestáva platiť na lúkach okolo Hadľanky, lebo biela tma sa mení na sivú a postupne na sýtu čiernu. Ale tyčovanie vidieť a keď asi na tretí pokus triafam aj vjazd do lesa (už s lampou), mám vyhraté. Orientačne to bolo ozaj od začiatku vďaka husto nastokaným tyčiam bezproblémové, trafiť by sa dalo aj za tmy. Napriek tomu zo sedla na Polianku mi to trvá v tom prašane skoro dve hodiny. Zato z Polianky dole korčuľujem po ceste ako besný, lebo zisťujem že o 10 minút mi idú tri autobusy a potom až o hodinu taký, do ktorého sa isto nezmestím. Našťastie stíham - šprintom cez cestu, keď už ten tretí takmer zatvára dvere. Zas to perfektné načasovanie :-)

 
Rišo Pouš

 

Fotky Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme

Súvisiace články:

Diskusia

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Peto 15.02.2013
Pekne, niekedy keď sa nebudeš chcieť túlať sám daj vedieť, šiel by som do toho.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 15.02.2013
Problem je ze vacsinou este vecer neviem, kam pojdem rano :-) Ale pravdepodobne teraz v nedelu pojdem zas z Certovice, len opacnym smerom, do Telgartu cez Holu. Start o 7:00 z parkoviska :-)

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
martin 15.02.2013
výborné správy z hrebeňa! snehu je dosť a Výzva je jasná...

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Peto 15.02.2013
Cez víkend budem na M.Holiach, ale nabuduce mi kludne napis mail info@outdoorsport.sk

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Jano 17.02.2013
Obdivujem tvoje masochisticke sklony, vzdy som si myslel,ze pri vykone musi mat clovek aj trocha spasu. No a clovek uziva aj okom, ked tie kopce vidi. Skus na firne a pri slnku parada.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 18.02.2013
No jasné že skúsim a už sa na to teším! Ale chcel som si to pozrieť, zistiť koľko času na to treba a ked už hnusne bolo, potrénovať. A keď už telo odmietalo trénovať, tak potrénovať aspoň psychickú odolnosť :-)

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Jano 18.02.2013
Tak mozes bezat aj Wasaloppet, to je asi taka namaha, aj ked po 50 km bezis uz ako bezpricetny. Len vola a nic ine!! A to co si robil,bolo presne to iste.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 19.02.2013
Wasaloppet práve nie, lebo je to ďaleko a také masovky ja nerád. Zato tu v okolí sú v dosahu aj väčšie šialenstvá :-)

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Stano 19.02.2013
Žiadny "super" výkon nie je hodný priveľkého rizika až hazardu akým tento prechod z väčšej časti bol. A pritom nejde ani o super výkon! Pri pretekoch "Skialpmaratón" v 90-tycho rokoch dosahovali na tej istej trase najlepší pretekári čas okolo 6 hodín a najhorší okolo 10 hodín. Naviac mali krásny zážitok z horskej scenérie, výhľadov ale aj reálnych zjazdov bez nezmyselného tlačenia pásov dolu lyžovateľnými terénmi. Potrénuj radšej niekde v bezpečí a neriskuj! V histórii prechodov je dosť tragédií ...

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 20.02.2013
Žiadny supervýkon som nespomínal, ani sa na nič také nechystám a s pretekármi sa porovnávať nemôžem. Okrem toho si tí pretekári "s penou u huby" isto mali čas všímať scenérie... A kde bolo pri lavínovej trojke bezpečnejšie ako na hrebeni? Doma :-)

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Jano 21.02.2013
Stano to nemylel tak ze ta chce poucovat, ale po tolkych rokoch praxi,ako ma on, ma ciastocnu pravdu,lebo za tvojich okolnosti ti aj pri malej lavinke, povrchovej, kde mas povedzme zabetonovane lyze , nevylezies von, ti nepomoze ani pipsak, ani zachranka po 8 hodinach, ani nic a nikdo.A kazdeho mladeho sportovca je skoda.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 22.02.2013
Jasne ze riziko je vzdy nejake, zvlast ked ide clovek sam. Preto sa ho snazim na minimum redukovat. Preto som nesiel ani do dolin ani doma do Fatry, lebo padali laviny dokonca aj v lese. Na hrebeni boli dokopy dve miesta, kde sa to mohlo utrhnut - a tie som pohodlne obisiel. Takze slova o hazarde su prehnane. Tiez mam uz nejake skusenosti a mlady sportovec uz nie som, takze by ma ani skoda nebola :-) Napriklad som nechapavo cumel, ked z lanovky na Chopku vyskakovali "frirajderi" a valili rovno do muldy pod Demänovskym sedlom. Tak tam by som vtedy nesiel ani za svet.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Jano 24.02.2013
Ripo, sobotna lavina len podpori Stanov nazor na tuto turu, respektive sam a za tych okolnosti. Lavinozne svahy ostanu vzdy nekalkulovatelne riziko.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
Ripo 25.02.2013
Nemôžem súhlasiť - blázni v Meteorologickom žľabe a hrebeňovka, to sa predsa nedá porovnať! Kde sú na hrebeni lavinózne svahy???

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
sisa 25.02.2013
Suhlasim s Risom. Siel predsa hrebenovku a nelyzoval ziadne zlaby, len kopiroval hreben, takze si nemyslim ze by sa vystavil nejakemu riziku, co sa lavin tyka. To sa sobotnou udalostou v severe Chopku neda porovnavat.

RE: Čertovica - Donovaly na pásoch alebo 11 hodín v bielej tme
vlasto 25.02.2013
sisa, nesuhlas, v pripade akehokolvek problemu (technickeho, fyzickeho, atd ) by unikova cesta z hrebena bola asi dost velke riziko. ale zaroven, ked si clovek veri a vie co robi, vsetko ide lahsie - takze samozrejme respect

TOP Partneri

https://www.sloger.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk JM SPORT Eshop davorin.sk

Podpor Vetroplacha

Odporúčame vidieť

Partneri