TOP TEN - najkrajšie skialpové vrcholy

15.04.2009
top-ten-najkrajsie-skialpove-vrcholy

Lyžiarske túry patria pre mnohých k tomu najkrajšiemu čo zima ponúka, keď počas peknej túry sa podarí ešte aj výstup na nejaký významný vrchol, zážitok je dokonalý. Nemecký časopis ALPIN preto oslovil svojich čitateľov aby vybrali tie najkrajšie kopčeky z tých, na ktoré sa zvykne bežne v zime stúpať na pásoch.
Prehľad desiatich najobľúbenejších vám tu teraz predstavíme. Popri kopcoch známych sa tu objavilo aj niekoľko menej známych mien. Do úvahy treba brať, že čitatelia časopisu Alpin pochádzajú predovšetkým z nemecky hovoriacich krajín. Nasledujúce informácie však môžu v každom prípade poslúžiť ako inšpirácia na zaujímavú túru.

Víťazom ankety sa stal s veľkým náskokom a bez pochybností rakúsky Wildspitze. Tento najvyšší kopček Ötztalských Álp vyhral nie celkom náhodov. Na žiaden iný kopec porovnateľnej výšky vo Východných Alpách nevedie toľko jednoduchých výstupových trás. Tie sa zo všetkých strán akoby hviezdicovito zbiehajú na tomto vrchole.
Najčastejšie používaná a zároveň najrýchlejšia výstupová trasa vedie z Pitztalu. To čo bola kedysi náročná alpská túra sa s pomocou lanoviek stala jednoduchá poldenná túra. Zo sedla Mittelbergjoch trvá výstup na vrchol cca 2,5 hod s prevýšením 700 metrov. Pre tých, čo by chceli niečo náročnejšie zostáva samozrejme dosť možností a môžu výstup absolvovať aj inými variantami.

Klasický lyžiarsky kopec - takto by sa dal nazvať ďalší rakúsky vrchol, ktorý sa umiestnil na druhom mieste. Nejedná sa o žiaden ťažko dosiahnuteľný vrchol, samozrejme ak nerátame dĺžku výstupu. Najkratší výstup vedie od Obersulzbachkees, trvá cca 4,5 hod s prevýšením 1170 metrov.

Na treťom mieste skončil pre nás úplne neznámy vrchol - Hirschberg. Pre skialpinistov z Mníchova je však tento kopček zrejme hlavným tréningovým miestom pred jarnými výletmi do Álp. Šlapať sa tu dá už pri prvom snehu a pri každom počasí. Tu sa ukázal určite aj fakt, odkiaľ pochádza hlavná čitateľská základňa Alpinu. Pre nás však bude tento kopček asi nezaujímavý, pekných pasienkov máme na Slovensku dosť.

Štvrté miesto získava Cevedale. Tento ideálny lyžiarsky kopec sa nachádza v Ortlerských Alpách. Vedú naňho výstupové trasy zo všetkých štyroch strán, za ideálnych podmienok sa dá vyšlapať na lyžiach až na vrchol. Nie je to žiaden extrém, v okolí sa nachádza viacero chát, ktoré poslúžia ako východisko na túru.
Môj tip: Ubytovanie v Suldene, ráno prvou lanovkou ku Schaubachhütte (2600) a odtiaľ cez Suldenspitze okolo chaty Casati na vrchol. Je to pekná jednodňová túra s variantami.
Pre rýchlikov: S ľahkou výstrojou a v dobrých podmienkach sa od Schaubachütte dá vystúpiť v čase pod dve hodiny!

Piate miesto patrí Dachsteinu 2995, ďalšiemu rakúskemu kultovému kopcu. Náhorná plošina a masív Dachsteinu ponúkajú množstvo skialpových túr a extrémnych zjazdov všetkých obtiažností. To čo by niekedy bola náročná celodenná túra sa dá dnes s pomocou lanovky zvládnuť za pol dňa. Nechajme hovoriť čísla: keď k lanovke v južnej stene pridáte 400 výškových metrov výšlapu na vrchol, tak z neho vás na druhú stranu čaká 25 kilometrov dlhý zjazd s prevýšením 2400 metrov. Tieto čísla nenechajú žiadneho nadšenca chladného...
Pri výstupe na vrchol v smere od lanovky na vás však čaká asi sto výškových metrov mixového lezenia obtiažnosti 2, takže žiadny choďák.

Monte Rosa 4634m - šieste miesto pre druhý najvyšší kopec Álp. Pre človeka odrasteného v slovenských horách je ľadovcový svet najvyšších štvortisícoviek priam šokujúco veľkolepý. Je to zároveň aj najjednoduchšia možnosť ako príjsť do styku s ozajstnými veľhorami. Východná stena Monte Rosy má prevýšenie vyše dvoch kilometrov a je najvyššou horskou stenou Európy. Skialpinisti sa budú však zaujímať viac o západnú stranu Monte Rosy. Tá je dostupná z Zermatu, východiskom je Monte Rosa hütte. Od chaty je to na vrchol 1870 výškových metrov. Vrchol nie je dostupný na lyžiach. Vrcholový hrebeň predstavuje exponované lezenie obtiažnosti 2+.
Monte Rosa je podľa mňa pre našinca najzaujímavejší kopec z týchto predstavovaných desiatich vrcholov, zároveň však aj najnedostupnejší a vyžadujúci už nejaké skúsenosti a kondíciu.

Ďalší tajný tip je tentoraz z rakúskych Hohe Tauern. Najlepší čas na skialpovú túru tu je od marca do mája. V závere zimy je už lepší prístup k nástupu. V zime cesta nie je udržiavaná (platí sa mýto). Za tento kopček zahlasovali predovšetkým skialpinisti zo Salzburgu.
Viac info na stránke www.raurisertal.at

Piz Palü sa nachádza v horskej skupine Bernina na východe Švajčiarska. Ťažká a nádherná lyžiarska túra na pekný a vysoký kopec si vyžaduje skúseného skialpinistu. Spomedzi Top Ten jeden z najťažšch výstupov.
Východiskom je údolie Engadin a mestečko Pontresina. Od hornej stanice Diavolezza Seilbahn je to na vrchol 1150 výškových metrov a cca 4 hodiny šlapania.

Pre skialpinistov z Innsbrucku je tento kopček povinnosťou. Žiaden iný v okolí, spomedzi tých vyšších a cennejšch nie je možné dosiahnuť bez dlhého sa trmácania dolinou. Pri výstupe na Lisenser Fernerkogel sa už po 15 minútach dolinou stopa začne pekne dvíhať a potom už na vás čaká 5 hodín makačky dokopca. Na prechod ľadovcom netreba brať žiadnu špeciálnu výstroj na zdolanie vrcholového hrebeňa však už skúsenosti mať treba.
Päťhodinový výšlap s prevýšením 1670 metrov. Túra je klasifikovaná ako ťažká.

V hornej časti výstupu na Lisenser Fernerkogel.

Desiatku najkrajších lyžiarskych túr uzatvoríme na pasienkoch. Sonntagshorn 1961m. je obľúbeným lyžiarskym kopčekom hlavne pre Salzburčanov. Hovorí sa, že táto túra sa dá spraviť už pri prvej námraze. Napriek nižšej nadmorskej výške na vás čaká prevýšenie 1000 metrov. Na túru sa odporúča vyraziť radšej cez týždeň ako cez víkend - ľahká dostupnosť. Túra sa odporúča spojiť s výstupom na Peitingköpfl.

Podobné výbery nie sú a ani nemôžu byť nikdy objektívne. Napriek tomu som sa z tohto článku dozvedel pre mňa zopár zaujímavých informácií a na niektoré kopčeky sa budem snažiť pozrieť. Potešilo ma aj to, že na troch som už stál aj keď to nebolo vždy s lyžami. Všetky podrobnosti o výstupoch som neprekladal, myslím, že si tu každá túra postupne zaslúži vlastný článok s popisom. Zatiaľ si môžete v archíve nájsť článok o výstupe na Cevedale. V budúcnosti hádam pribudnú ďalšie.