Štyri dni v Jizerských horách

16.09.2016
ltyri-dni-v-jizerskych-horach

Každoročne v máji sa vždy na pár dní vraciame k našim západným susedom. Miesto pobytu je však zakaždým iné. Poznávanie zákutí českej zeme nás zaviedlo aj k Libercu, kde sme sa nechali zlákať Jizerskými horami...

Deň 1.: Jiřetín pod Bukovou – Tanvaldský Špičák – Albrechtice, sedlo – Desná – vodopády Černé Desné – Souš – Jizerka

Dlhých 12 hodín vo vlaku nás kvalitne pohybovo paralyzovalo. Rozbeh bude ťažký. Z Jiřetína vedie na náš prvý vrchol, Špičák (803m), síce krátke, ale zato výživné stúpanie. Odmenou zaň sú výhľady na neďaleké nevysoké kopce, ktorým dominuje Ještěd. Na vrchole Špičáku tróni turistická chata s kamennou rozhľadňou, vleky a lanovky a roztúsené skalné útvary s vyhliadkami. Schytávame prvú dažďovú nádielku, ktorá nás vženie priamo do chaty. O chvíľu už však brúsime zvedavo po okolí a štveráme sa rebríkmi na vyhliadky.

Desná Nasýtení výhľadmi schádzame strmo dole do Albrechtického sedla a ďalej asfaltkou až do Desné. Mestečko je známe svojou sklárskou minulosťou, ozubnicovou železnicou i smutnou históriou po pretrhnutí vodnej hrádze. Chlapi si dávajú pivo, baby krátku zachádzku k Riedlovej hrobke. Potom už spolu smerujeme do údolia Černé Desné s mnohými vodopádmi hneď vedľa chodníka, prejdeme popod priehradu Souš a najkratšou cestou si to nasmerujeme do osady Jizerka (862m). Stúpanie lesom spestrujú početné mokrade, ktorými sa brodíme po členky. S poslednými slnečnými lúčmi prichádzame k chate Pod Bukovcem na okraji Jizerky. Dúfame v obvyklú českú pohostinnosť, no tu nepochodíme. Ubytovanie sa zjednať nedá, nevaria tu a z vlastných zásob jesť nesmieme. Sklamane vykročíme v ústrety chladnej noci.

Bivak rozkladáme v ihličím vystlanom lese poblíž chaty. Pred spaním nás stihne pohľadom preveriť Mestská polícia. Máme pocit, že v tom má prsty nevrlý chatár, ktorému ušiel kšeft. No čoskoro zavládne tma a kľud. Aspoň dočasne. V noci sa podchvíľou budím, raz na zúrivý štekot, potom krik, o čosi neskôr otravné trúbenie, plný mechúr a nad ránom už aj na nefalšovanú až do kostí zaliezajúcu zimu. Noc ako vyšitá.
Hore_za_výhľadmi

Deň 2.: Jizerka – Lasičí cesta – Jelení stráň – Pytlácké kameny – Předel – Nebeský žebřík – Smrk – Věžní stezka – Tišina – Hubertka – Bílý potok – Hejnice

Ráno sme vďační za prvé slnečné lúče. Všetko okolo nás je obalené do kryštálikov ľadu. Drkotajúc zubami dáme rýchle raňajky a vyrážame vpred. Prechádzame pomedzi malebné roztrúsené osídlenia v Jizerke, asfaltka nás prevedie cez Lasičí cestu až k odbočke na Jelení stráň, odkiaľ prvýkrát vidíme aj masív susedných Krkonôš. Zo stráne je to už pohodlne k vyhliadke Pytlácké kameny (975m). Už zďaleka nás udivuje výrazný skalný masív s oknom uprostred. Cestou k nemu treba však preliezať, podliezať a nakoniec aj čo-to vyliezť. Stojí to za to. Ďalším spestrením je prírodná rezervácia Černá jezírka, ktorú prekonávame po nekonečnom drevenom móle ponad mokrade. Voda tu má (ako aj v celých Jizerkách) hrdzavočervenú farbu, pri väčších hĺbkach sa mení na tmavohnedú až čiernu.

V sedle Předel sa pripájame dočasne na asfaltku, ktorú opätovne opustíme pri Nebeskom žebříku. Čaká nás stúpanie hodné svojho názvu. Strmý výšlap sa pod vrcholom o čosi zjemní a premení na putovanie po drevených lávkach. O kúsok ďalej už vidieť rozhľadňu na najvyššom vrchu Jizerských hôr, Smrku (1124m). Tri poschodia oceľovej opachy otvárajú pohľad do všetkých svetových strán.

Dole schádzame pre zmenu kombináciou rôznych cyklo- a turistických trás, ktoré nás vypľujú na Hubertke. Malá chatka je zjavne rajom cyklistov. Sú všade. Ako pešiaci sa tu cítime dosť divne. Príčinou tohto cykloprehustenia je prepracovaná sieť cyklochodníkov v okolí Smrku. Aj našu zostupovú trasu do Bílého Potoka na viacerých miestach pretína singltrek „Hejnický hřeben“, ktorý je súčasťou tejto siete. V Bílém Potoku skapal pes, tak sa rovno presúvame do Hejníc, kde máme zajednané ubytovanie. Cestou už len vymetieme stoly v jedinej miestnej krčme, kde aj varia.

Večer pred spaním si ešte doprajeme krátku vychádzku do miestnych kúpeľov Libverda a nevynecháme ani známu reštauráciu Obří sud s výhľadom na mestečko.
Vodopády_Černé_Desné

Deň 3.: Hejnice – U Liščí chaty – Dolní vodopád Černého potoka – Hajní kostel – Frýdlantské cimbuří – U Tetřeví boudy – Krásná Máří – Hřebínek – Pod vodopády – Vodopád Velkého Štolpichu – Ořešník – Hejnice

V okolí Hejníc sa nachádza priveľa prírodných atrakcií, aby sa dali stihnúť za jeden deň. Máme vcelku výdatný a hlavne domotaný plán, ako zvládnuť toho čo najviac, akurát nevľúdne počasie nám to rozhodne neuľahčuje. Už v dedine začína kvalitne liať a s prestávkami nás to bude sprevádzať celý deň.

Prvou atrakciou po krátkej zachádzke z lesnej cesty je Dolní vodopád, jediný zo sústavy vodopádov Černého potoka prístupný turistickou značkou. Má 7 metrov a veľký vklinený balvan, ktorý tok potoka rozdeľuje na dve časti. Od vodopádu nás široká lesná cesta po niekoľkých serpentínach a desiatkach výškových metrov dovedie k ďalšej zaujímavej odbočke k Hajnímu kostelu (730m). Ide o výraznú skalnú vyhliadku opradenú povesťami, ku ktorej vedie sústava kamenných schodov. Do doliny z nej pre dažďovú clonu nedovidieť, ale na opačnej strane sa z lesa zreteľne dvíha silueta skalného mesta, ktoré je našou ďalšou zastávkou. Frýdlantské cimbuří (873m) dobývame opäť krátkou zachádzkou z cesty. Ako na potvoru sa dážď opäť zintenzívňuje a tak prieskum početných skalných veží skresávame na minimum.

Nad Frýdlantským cimbuřím sa napájame na povestnú Jizerskú sieť spevnených ciest, ktoré sú výdatne využívané v zime bežkármi a v lete cyklistami (v járkoch sa povaľuje kvantum prázdnych obalov od energeťákov). Vedie prevažne lesom bez výrazných stúpaní či klesaní, do dolín možno nazrieť z viacerých skalných vyhliadok. Najbližšie pri ceste je vyhliadka Krásná Máří (900m), z ktorej máme ako na dlani Hejnice a Ořešník - náš ďalší cieľ. Cesta k nemu je však ešte ďaleká. Pookrejeme pri pivku na chate Hřebínek a naklesáme k vodopádu Velkého Štolpichu. Okolo neho sa vinie slávna Štolpišská silnice, viac než 120-ročná unikátna horská cesta.

Od vodopádu smerujeme už priamo na Ořešník (800m). Opäť však s búrkou za pätami, a tak si krásnu skalnú vyhliadku, ktorá je aj častým cieľom horolezcov, moc neužijeme. Blatistým chodníkom zbiehame do Hejníc. Pred zaslúženým oddychom ešte nazrieme dovnútra Hejnickej baziliky a potom už hurá do tepla a sucha nášho penziónu!
Frýdlntské_cimbuří

Deň 4.: Oldřichov v Hájích – Hřebencový buk – Špičák – Pod Špičákem – Mníšek u Liberce

Posledný deň v Jizerkách je už len oddychový. Do odchodu vlaku nám ostáva asi pol dňa, ktorý využijeme na prieskum ďalšieho Špičáku, tentokrát Oldřichovského. Vlak nás vyhodí v Oldřichove v Hájích, odkiaľ pokračujeme lesnou cestou na Hřebencový buk. Na križovatke nás to láka zabočiť vpravo, kde by sa podľa mapy malo nachádzať menšie skalné mesto a zrúcaniny Skalního hradu. Čas však nepustí, tak točíme doľava. Výstupovú cestu lesom celý čas lemuje rad kamenných stĺpov doteraz nezisteného určenia. Pod vrcholom pribudnú rebríky a lávky, ktoré pomáhajú prekonať veľké skalné bloky. Samotný vrchol Špičáku (724m) je utopený vo vegetácii, pomedzi stromy ledva zhliadneme Ještěd. O dôvod viac utekať dole. Zostupujeme priamo cez veľké skalné okno a po ďalších rebríkoch. Lesný chodník sa postupne zmení na poľnú cestu a ku koncu na klasickú bodku za výletom v podobe asfaltky. Na stanici v Mníšku dojedáme posledné zásoby z batohov. Odľahčení o proviant, ale bohatší o pár zážitkov tú cestu domov snáď už dáko prežijeme.

Text: Jana Jaraba Foto: Jaraba, Evka

Poznámky:
Niečo viac o cyklotrasách pod Smrkom TU
Kúsok od chaty Hubertka majú na spestrenie aj nenáročnú ferratu Kočičí kameny

Fotky Štyri dni v Jizerských horách

RE: Štyri dni v Jizerských horách
Jano 23.09.2016
Odniekial poznam Liberec,ale co ste vy videli som ja nevidel.Pre mna skoda. Este väcsia skode, ze ste chytili zle pocasie, bol by to byval Pekny vyletik v "zahranici".Co nebolo bde Hore Zdar Jano