Slovinsko: Bovec maratón + pár turistických tipov v okolí

29.10.2017
slovinsko-bovec-maraton-par-turistickych-tipov-v-okoli

Po minuloročnom bežeckom zážitku z boveckého maratónu sme sa rozhodli vrátiť na miesto činu aj tento rok. Keďže sme prišli o pár dní skôr, rozhodli sme sa v rámci ,,aklimatizácieʺ čo to poobzerať. Predpoveď počasia nebola veľmi priaznivá a nakoniec sa aj do bodky vyplnila, a tak sme toho až tak veľa nestihli, ale aspoň niečo.

Vrch Svinjak 1653 m
Menovaný vrch je často nazývaný aj Slovinským Matterhornom, najskôr kvôli jeho tvaru, ktorým ho pripomína. Týči sa na dedinkou Bovec a je jej dominantou. Nájdete ho na každej druhej pohľadnici a magnetke a každý turista má aspoň jednu fotku s ním v pozadí. Keď sme hľadali informácie ohľadom možnosti turistickej trasy, natrafili sme len na množstvo českých webstránok, ponúkajúcich svojich sprievodcov, ktorí nás ako jediní môžu dostať na vrchol :-) Nakoniec sme sa spýtali domácich a o hodinku sme na vlastné oči videli, že na tento pekný kopček vedie perfektne značená turistická cesta. Začiatok značenej trasy je na parkovisku v dedinke neďaleko Bovca v Kal Koritnici (460 m). Podľa údajov o nadmorskej výške sme hneď zistili, že nás čaká pekný výšľap s 1200-metrovým prevýšením. Údaje na informačnej tabuľke uvádzajú, že celá túra hore - dole by sa mala dať zvládnuť za päť hodín. Reálne sa to dá stihnúť aj oveľa skôr. Trasa je veľmi pekná a hlavne výhľad stojí za to, keďže Svinjak stojí osamotene, akoby uprostred údolia Julských Álp.

Jazerá Bled a Bohinj
Počasie sa pomaly ale isto zhoršuje, a tak sme nútení riešiť náhradný program. So začiatkom „monzúnu“ sa presúvame jedným z horských prechodov ku známemu a často navštevovanému slovinskému jazeru Bled. Za priaznivého počasia je jedným z najfotogenickejších miest. Už 10 km dopredu nás upozorňujú na túto prírodnú atrakciu množstvá pútačov s klasickým obrázkom - malebný ostrovček s kostolom uprostred jazera a v pozadí sa vypínajúca panoráma zasnežených Julských Álp. Vo finále sme videli ostrov s kostolom, hory boli stratené v hmle, ale za výdatného dažďa sme si aspoň vyšliapali k hradu nad jazerom. Miesto je navštevované davmi turistov a aj v takomto počasí sa to tam nimi len tak hemžilo. Okolo je množstvo reštaurácií, obchodov a hotelov, takže máte skôr pocit, že ste v meste a nie v prírode. Pravým opakom je jazero Bohinj, nachádzajúce sa neďaleko. Je zasadené priamo v prírode, v okolí nie je toľko stavieb, a teda odpadá celý ten cirkus okolo.
Bohinj

Bovec maratón
Obdobie dažďov naberalo na sile a ak sme aj na začiatku dúfali, že sa prvé tri dni vyprší – nestalo sa tak. Štart maratónu a polmaratónu sa odohráva nie v daždi, ale v lejaku. Je nám to už viac - menej jedno, keďže sme do nitky zmokli už pri presune z ubytovania na štart. Toto je už tretí ročník a počet pretekárov sa od minulého roka znásobil. Maratóncov je okolo 400 a polmaratóncov okolo 2600. Keďže na týchto pretekoch nie sú žiadne finančné ani vecné výhry, účastníkov tvoria čisto amatérski športovci a nadšenci behu. Organizácia je napriek tomu perfektná a na jednotku a prostredie aj napriek počasiu úžasné. Lejak sa stupňuje a po hodine od štartu prechádza pozvoľna do búrky. Do cieľa dobieham za dunenia hromov a blýskania. Napriek tomu si stále stojím za svojim názorom, že toto je jeden z najkrajších behov, aké som si mohla zabehnúť. Suchou nohou z tohto veru nevyviazol nikto, zmokli sme všetci rovnako, ale ani tak som nestretla na trati ani v cieli nikoho, kto by sa neusmieval. Tak hádam zas o rok...

Sisa

Fotky Slovinsko: Bovec maratón + pár turistických tipov v okolí

RE: Slovinsko: Bovec maratón + pár turistických tipov v okolí
Jano 30.10.2017
Sisa,dobry nos,ved Julske Alpy su Dlomity za hranicou,to sa musi poznat. Jednotku za vyber. Jano