Schleinitz (2904m) – Lienzsky strážca

17.05.2016
schleinitz-2904m-–-lienzsky-strazca

Lienz je z každej strany obklopený horami. Lienzske Dolomity na juhu sú síce podmanivé, no na opačnej strane príťažlivosťou nezaostávajú ani vrcholy spadajúce už do horstva Hohe Tauern. A práve z tejto ponuky horskej skupiny Schober Gruppe si vyberáme Schleinitz. Z nášho kempu každý večer sledujeme, ako slnko maľuje jeho vrchol do červena najdlhšie zo všetkých... Výstup naň sa dá z Lienzu krásne zokruhovať, zjednodušiť lanovkou, osviežiť nenáročnou ferratou a vyšpičkovať kúpaním v plesách. Z každého rožka troška - my sme si dopriali všetko!

Topo_(www.osttirol.com)

Ráno naskakujeme do prvej lanovky na Steinermandl (2213m), aby nám ušetrila pekných pár stoviek výškových metrov. Od jej hornej stanice sú navyše nádherné výhľady naspäť do mesta. Ďalej nás už povedie výrazný turistický chodník s nenáročným stúpaním cez Goisele až k jazerám Neualpseen (2438m). Odtiaľ sa možno pustiť na vrchol Schleinitzu doľava normálkou, alebo z pravej strany ferratou cez niekoľko vrcholov Sattelköpfe. Automaticky nás to ťahá doprava. Strmšie serpentíny končia až priamo pri kríži na krajnom vrchole Östlicher Sattelkopf (2651m). Kúsok od neho v sedle začína istená cesta na Schleinitz.

Najkrajšie_miesto

Ferrata vedie priamo hrebeňom cez tri predvrcholy oddelené výraznými sedlami a na hlavný vrchol. Väčšina úsekov najmä na začiatku je chodeckého charakteru, miestami priistená oceľovým lanom alebo veľkými okami. Cvakať sa však nie je potrebné. Charakterom aj obtiažnosťou mi to pripomína naše Tri kopy. Až posledný najvýraznejší výšvih je vedený trochu odvážnejšie. Za ním nasleduje už len zaistený úzky hrebienok a pár posledných metrov pod vrcholom je znova choďák. Na najvyššom bode Schleinitzu (2904m) sa hrbí veľká skalná pyramída, typický kríž tam hľadáme márne. Ten stojí o pár desiatok metrov nižšie, asi aby bol viditeľný aj z mesta.

Od kríža zostupujeme normálkou rovno dole po veľkých skalných balvanoch. Klesanie dá kolenám zabrať, ale ubieha pomerne rýchlo. Ani sa nenazdáme a sme opäť pri jazerách Neualpseen, tentoraz z opačnej strany ako ráno. Máme dosť času, leto zúri plnou silou, tak sa necháme naivne zlákať priezračnou hladinou jazera. Voda je však neskutočne ľadová, vydržíme v nej len pár sekúnd. No osvieženie je to dokonalé!

Už nás čaká len príjemný zostup k lanovke. Vyberáme si hrebeňový chodník popod vrchol Schoberköpfl (2281m). Oproti raňajšej výstupovej trase táto ponúka väčší nadhľad, výhľady do všetkých strán a aj samotný chodník je oveľa krajší. Ešte zvažujeme aj krátku zachádzku na vrchol, ale čas odchodu poslednej lanovky nás tlačí. Nasýtení výhľadov sa necháme zviezť opäť do útrob rozpáleného mesta...

Text: Jana Jaraba

Foto:Jaraba, Smeťo

Približné časy:

Steinermandl - nástup na ferratu:     1:30 hod.

Schleinitz Klettersteig:                    2:30 hod.

Schleinitz - Steinermandl:               2:00 hod.

Poznámka:

Lanovka na Steinermandl premáva v letnej sezóne (2015) každý deň od 9:00, posledná jazda smerom nadol je o 16:30. Cestou sa 1x prestupuje z kabínky (Zetterfeldbahn) na 4-sedačku (Steinermandl) a opačne. Celkovo prekonáva 1500 výškových metrov. Cena za 4 úseky lanovky (dva smerom hore a dva nadol) je 22€ na dospelú osobu.