Mačiatka - gumené návleky s hrotmi na celý rok

28.10.2019
maciatka-gumene-navleky-s-hrotmi-na-cely-rok

Túto situáciu poznajú asi všetci ľudia chodiaci po horách: Na chodníku už leží medzi kameňmi udupaný zľadovatelý sneh ale na mačky to ešte nie je... Alebo počas jarnej túry sa vám do cesty postaví snehové pole s tvrdým firnom, vy už ale cupkáte pekne v teniskách svoj zrovna nie krátky pobeh... Čo vtedy robiť?

Pamätám ešte časy keď sa veru toho veľa robiť nedalo, šnurovacie mačky už z módy pomaly vychádzali a automaty pasovali iba na tvrdé ťažké a nemotorné topánky vhodné tak do naozaj zimných podmienok, na ľadovcové túry či na lezenie ľadu.

Potom však nastal zlom a tak ako vývoj v outdoore posledné roky nabral obrátky, posun nastal aj v tejto oblasti. Dnes už sa môžete podľa potreby rozhodnúť či si kúpite iba jednoduché "nesmeky" na poľadovicu do mesta, retiazkové návleky ktoré poslúžia na prevážne kamenistý podklad alebo si na tenisku či vibramku nasadíte gumené mačičky s oceľovými hrotmi.

keď_som_pri_náročnej_túre_musel_prejsť_krátky_úsek_po_ľadovci

Pre bežcov už tiež na trhu dostať odľahčenú verziu s malými hrotmi a s približne polovičnou hmotnosťou oproti štandardu. Bežať sa s tým dá aj po ľade. Vyskúšal som. Zaujímavosťou je, že tieto mačky bývajú napríklad na Psotkovom memoriály vo Vysokých Tatrách v prípade snehovej pokrývky ako povinná výzbroj...

Pri používaní mačiatok v teréne ale pozor. Ak ste v strmšom horskom teréne musíte samozrejme zapnúť kritické myslenie a prehodnotiť účinnosť pomôcky. Každému už na prvý pohľad musí byť jasné, že klasické mačky to nenahradí. Ja si v zložitejšom teréne ešte zvyknem pomôcť aj ľahkým čakanom alebo paličkami, tie sú už na mojich túrach nenahraditeľná samozrejmosť. Opatrnosti samozrejme nie je nikdy dosť.

Dobrou správou je, že táto pomôcka nie je vôbec drahá a pomer výkon/cena je u nej veľmi priaznivý. Ďalšou výbornou správou bude, že sú skladné nezaberú veľa miesta v batohu a ani nevážia veľa. U mňa sú počas letných túr v Alpách kde hrozí nejaké to snehové pole vždy súčasťou základnej výbavy...

Ak by ste sa o modeloch a cenách chceli dozvedieť viac stačí kliknúť tu, je z čoho vyberať: