Rock Machine

Európa

Park narodowy gór stołowych: Szczeliniec a Blędne skały

12.07.2018
Po jednom dni strávenom poznávaním klenotov Broumovska sme sa plynulo cez hranicu prehupli do Poľska. Nachádza sa tam mne dovtedy úplne neznámy Národný park stolových hôr. Mapa sľubuje obrovské možnosti turistického a cyklistického vyžitia a atrakcií vhodných aj pre celé rodiny s deťmi. Keď si k tomu pripočítame, že je to v Poľsku a je predĺžený víkend, vyjde nám z toho celkom slušná pasca na turistov. Motať by sa tu dalo do omrzenia, ale nakoľko sa potrebujeme k večeru presunúť naspäť do Čiech, vyberieme si len Crème de la Crème z tunajšej ponuky: S...   Celý článok
Jano Banko - horský tulák, ako sám sebe hovoril. Všestranný športovec, ktorý mal nadovšetko rád zážitky a pohyb v prírode. Po našom: správny vetroplach. Ale aj vzácny človek, kamarát, dlhoročný "exilový dopisovateľ" Vetroplachmagazínu. Skončil svoju celoživotnú cestu medzi Banskou Bystricou a Mníchovom, medzi Fatrami, Tatrami a Alpami po 81 rokoch (24.3.1937 - 23.5.2018). Aj svoj posledný výlet do milovaných hôr si naplánoval štýlovo: 30. júna 2018 sa jeho popol vzniesol nad lúkami vo švajčiarskych Alpách. Necháme ho preto, aby sa s nami rozlú...   Celý článok
24 hodín Keď som kedysi pretekal, najdlhšia vzdialenosť, ktorú som absolvoval s číslom na riaditkách bolo asi 120km. Vrámci sólo jazdy som si dal 170km s viac ako 10-kilovým batohom na chrbte, ktoré som prestriedal na ďalší deň turistikou a následne sa tých 170km s rovnakým batohom aj vrátil. 24 hodinové preteky a iné formy ultramaratónov sa k nám vtedy ešte len dostávali. Objavil som fotografiu a s pretekaním som skončil. Stále ma však viac zaujímalo, kam až na bicykli dokážem zájsť, ako to, aký rýchly dokážem byť… čo som si aj vyskúšal v let...   Celý článok
Pri plánovaní tohtoročného výjazdu do Čiech sme sa zamerali na oblasť Orlických hôr. Do boja vyrazil všemocný Google a hlavne mapy. V tých nás ale viac ako samotný Orlický hrebeň zaujalo blízke okolie, popretkávané hustou sieťou turistických chodníkov. Zaváňalo vysokou atraktivitou územia, a tak sme sa rozhodli to celé nejako prepojiť. Začali sme oblasťou s názvom Broumovsko. Leží o čosi severnejšie od Orlických hôr, neďaleko poľských hraníc. Jej najznámejšou časťou je komplex Adršpašsko-Teplických skál, nás však lákajú podcelky Ostaš...   Celý článok
Dodržiavať pitný režim úzko súvisí so zdravým životným štýlom. Organizmus lepšie vstrebáva tekutiny keď sú prijímané častejšie a po menších množstvách. Viacerí ste si už určite zvykli nosiť so sebou flašu so svojím obľúbeným nápojom, prípadne s čistou vodou. Povedzme si ale úprimne: je tá fľaša z plastu alebo z kvalitného skla?    Drinkitky sú sklenené fľaše z atraktívnym dizajnom. Naše logo sa skláda z troch hlavných části a tie sú - Zdravie, príroda a hlavne mať ju vždy so sebou. Viac o nich nižšie. Drinkitky sú vyrábané kompl...   Celý článok

Transalp 13500

12.05.2018
O transalpe som sa prvýkrát dozvedel z časopisu Velo v roku 2003. Bol to článok, čo sa mi vryl hlboko do mysle a už vtedy som vedel, že to je presne to, čo chcem na bicykli robiť. V roku 2005 som podnikol svoj prvý alpský výjazd. Vtedy som sám prešiel francúzsku časť Álp naťažko. Trasa viedla cez tie najťažšie a najvyššie alpské priesmyky po asfalte. Zastavila ma vtedy nehoda vo Švajčiarsku, odkiaľ som musel domov pokračovať autobusom. Svoj sen o nekonečných serpentínach som však snívať neprestal. V roku 2006 sme už vo dvojici spolu s Jankom Ada...   Celý článok
Na tatranskej chate sa stala vražda. Nikto nevedel presne, ako a kde sa to stalo. Už dlhšie kolovali o tejto chate rôzne zvesti a mnohí návštevníci sa tu cítili akosi divne. Pritom všetko fungovalo vzorne, ponuka jedál, ubytovanie, milý personál. Poručík Ortovox a seržant Chrabrý pomaly fučiac stúpajú Kamzičou dolinou. V batohu nesú erárny fotoaparát, fotia si pre seba tu nádheru. Cesta dolinou bola pre obidvoch nečakanou zmenou služobného rytmu. Intenzívne vnímali kostrbatý kamenný chodník aj mohutne štíty nad hlavami. Keď nastupovali do služby, ani jedn...   Celý článok
Dnes, keď je u nás skialpová sezóna už v plnom prúde, prídu mi spomienky na slnečnú Sardíniu vzdialené na míle ďaleko v časopriestore. Pri pohľade na fotky však opäť cítim teplý piesok pod nohami, slnkom zaliate biele pláže a príjemne vyhriate vápencové skaly, na ktorých sme liezli. Hovorí sa, že najspoľahlivejšou vecou v živote je náhoda, a práve ona ma priviedla po prvýkrát na Sardíniu. Vtedy to bol len krátky výlet na pár dní s cieľom pospať si na pláži, ale už vtedy som pochopila, že táto krajina skrýva pre mňa velký potenciál čo ...   Celý článok
Osemdesiate roky, traja spolužiaci a ich dobrodružstvá doma aj vo vesmíre po tom, čo v jaskyni skalnej steny  objavia ukrytú cudziu kozmickú loď... Všetci sme vtedy špekulovali nad možným miestopisom tejto takmer kultovej knihy Jozefa Žarnaya. No a teraz, cestou do Mníchova, na návštevu k nášmu „zahraničnému dopisovateľovi“ Janovi Bankovi, spomienky ožívajú. Lebo pred Salzburgom, naľavo od diaľnice sa dvíha výrazný vápencový masív: Drachenwand. Takže výjazd Mondsee, krátka cesta cez mestečko a popri brehu jazera, odbočka doprava na Sankt Lorenz a ...   Celý článok
Kritické myslenie. Nie je to tak dávno, čo nám ho nebolo ani veľmi treba. Ráno sa vstalo, kohút sa postaral, a húfy nevoľníkov sa pomaly so sklopenými hlavami presúvali na panské. Rozmýšlať nad tým prečo, načo, začo, ako, ako by sa to dalo a podobne nebolo potrebné a bolo skôr na obtiaž. Doba sa zmenila. Mierne zrýchlila. Ľudí čo ráno so sklopenou hlavou odchádzajú na panské je stále veľa, ale... Do štrajkujúcich sa už, aspoň v našich končinách, nestrieľa ostrými. Chvalabohu. Zmenilo sa ešte niečo. A výrazne. Pribudlo možností. Áno, musím do...   Celý článok
Redakcii Vetromagu sa podarilo na úkor National Geographic získať exkluzívne zábery jedného z posledných exemplárov Vetroplacha Sťahovavého. Natočené boli v jeho prirodzenom životnom prostredí alpínskych lúk, ľadovcov a skalných suťovísk. Jedná sa o parádny úlovok, zrejme natočený skúseným kameramanom skrytou kamerou. Vetroplach Sťahovavý (Preconia Economia Migrantis) je plachý živočích vzácneho výskytu. Nenájdete ho ani v červenej knihe ohrozených zvierat, pretože veľká časť prírodovedcov dokonca odmieta uveriť jeho existencii. On ale skutočne ...   Celý článok

Skialp je TOP

21.12.2017
Fenomenálny ultrabežec Kilian určite viacerých kolegov štve vyhláseniami, že beh je iba tréning na skialp. Prečo to hovorí? Zima nám začala viac než výborne. Na lyžiach sa dá na Slovensku podnikať takmer od začiatku novembra. Aktivitu ľudí je aj cítiť. V posledných rokoch sme svedkami outdoorového boomu, ten skialpový vyčnieva ešte nad neho. Prečo skialp? Nie sú vari behanie v prírode, turistika, horská cyklistika, lezenie a viaceré ďalšie športy jeho vyrovnanými partnermi? Odpoveď si dáva každý sám... Kilian si ju dal... Mnohí ďalší tiež. S...   Celý článok
Bežná konštelácia, Benno a ja plus pár Bavorákov, sa stretáva na mníchovskom letisku. Nikto nenapísal poslednú vôľu, beží sa „len“ 54km. Lety do Škandinávie končia skôr, ako stihneš zjesť polovicu chleba, a už vystupujeme na suchom letisku v Oslo. Krásne mesto nad krásnym zálivom. Napadne mi: „tu by sa dalo aj žiť“. Dlho sa ale snívať nedá, berieme krámy a autobus nás hneď vezie hore do kopca. Kam inam, od mora? Nad mestom jesto už snehu dosť, tak asi predsa len budeme musieť bežať. Popri dlhom jazere Mjøsa prídeme do Lillehammeru. Tam sa n...   Celý článok
Keď vaše živobytie a popri ňom aj to, čím žijete závisí od neustálej TOP fyzickej formy aj menší zdravotný problémik môže pekne potrápiť. Pre človeka tráviaceho na nohách celý pracovný čas a potom aj veľkú časť toho voľného však aj menší problém s chodidlom dokáže vyrobiť poriadne vrásky. Áno, samozrejme viem, že potrebujem kvalitnú obuv v práci rovnako ako aj pri behu, bajkovaní či skialpe ale obdobie bez problémov dokáže pozornosť otupiť a problémik je na svete. Používal som v minulosti už viac krát rôzne ortopedické vložky do topáno...   Celý článok
November nedočkavo poskakuje za dverami. Kým na Slovensku sa už veselo šliape na pásoch, v Dolomitoch ešte zúri neskoré babie leto. Síce dosť chladné, ale dostatočne slnečné a suché. A tak uprostred jednej krásnej noci zastavujeme na Passo Falzarego (2105 m). Vonkajšia teplota, sama osebe dosť nízka, je zrážaná prudkými poryvmi vetra. Zvyšok noci musíme nejako prežiť, potom bude lepšie. Ráno nás slnkom omaľované kopce vyťahujú zo spacákov. Najvýraznejšie žiaria tie, čo sú najbližšie: Lagazuoi a Saas de Stria. Ten prvý menovaný je naším cieľom. ...   Celý článok