Zoznam článkov od 1 do 20 (z 201) >>

Európa

Mecsek trail 2016

03.12.2016
Tak ako aj minulý rok, rozhodli sme sa tento november opäť navštíviť našich južných susedov a zabehať si na jednom z ich ,,horských” behov. V novembri je u nás zima, častokrát aj sneh a klíma v Maďarsku aj v tomto čase dovoľuje naplno si vychutnať beh v peknom prostredí, v ideálnych teplotách. Aspoň tak sme na to boli zvyknutí z predošlých ročníkov. Preteky sa konali v nedeľu v mestečku Pecsvarad blízko hraníc s Chorvátskom, takže sme sa presunuli už v sobotu a prespali v miestnom hrade :-)   Ráno pri pohľade z hradného okna sme utrpel...   Celý článok
 Od vzniku Powerbaru a ich prvej "lepivky" už uplynulo veľa rokov. Vývoj ide nezadržateľne ďalej a súčasné trendy vo vytrvalostnom športe si žiadajú spôsoby, ako dostať do tela pri výkone energiu a všetko potrebné čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Zároveň to ale musí aj chutiť. Energetické gely sú už roky neodmysliteľnou súčasťou sortimentu každej firmy venujúcej sa športovej výžive. Gely prišli ako prirodzený následník rôznych tyčiniek. Ich úlohou bolo a je dostať do tela potrebné veci rýchlejšie a ľahšie, ako to už bolo pri t...   Celý článok
Leto opäť ubehlo rýchlym tempom. Pol metra prachu zakrylo tatranské chodníky a vyľudnilo zástupy ceprov. S príchodom zimy je spojené uzatváranie letnej sezóny tradičným výkonom a legendárnou zábavou. Po desiatich rokoch sa odšikovali „zásobovači“ a ich baby na preteky horských nosičov za hranice tatramatky. Miesto určenia, Tirolské Alpy, nebolo náhodné. Duško Hudák tu pred rokom v lavíne nešťastne zahynul. Tak sme ho išli pozrieť, reku že čo nové... Dva dni vopred vyrazil autobus a desiatka áut plná krošní do rakúskeho St. Sigmundu. V sobotu ráno ...   Celý článok
Počas všetkých tých rokov behania po kopcoch, lesoch, horských maratónoch a ultra maratońoch, behoch do vrchu a nonstop behoch, kdesi vo mne driemala myšlienka, aké by to bolo odbehnúť si klasický 42 km dlhý maratón na rovine. Od tohto pokusu ma však vždy úspešne odradila skutočnosť, že maratón sa behá v meste po betónových uliciach spoločne so stádom tisíc a viac ľudí a táto predstava ma teda vôbec nenadchýňala. Nie som zrovna fanúšik mestského behu, mám rada pohyb v horách, v prírode, kde majú myšlienky svoj vlastný priestor v ktorom môžu voľne p...   Celý článok
 Po dlhých rokoch odbajkovaných na tých najlepších trailoch východných Álp som už cítil, že starý aj keď niekedy nadčasový bajk už bude treba poslať do dôchodku. Nepatrím k ľuďom ktorí menia bajky pomaly každú sezónu a horská cyklistika nie je moja jediná aktivita ale... Čas už dozrel. Jedným z hlavných argumentov bol predsa len fakt, že tá príležitosť a blízkosť jedných z najlepších trailov celej planéty predsa len ostáva trošku nevyužitá...     Moje predstavy o nasledovníkovi boli jasné: Zdvihy minimálne 14cm, teleskopická sedlovka...   Celý článok
Strecha Európy, najvyšší alpský vrchol Mont Blanc (4810 m.n.m.) je v hľadáčiku horolezcov, zdatných turistov, dobrodruhov, ľudí posúvajúcich svoje hranice. Pre nás s Ivkou bol výstup na Mont Blanc logickým vyustením našich spoločných aktivít v horách.   Plánovať takýto výstup treba aspoň mesiac dopredu, aby sa dalo zabezpečiť ubytovanie. Najjednoduchšia sa nám javila možnosť si v pohodlí domova zarezervovať nocľah na chate Goutier. No internetový rezervačný formulár už v júni hlásil posledný júlový týždeň ako plne obsadený. A tu sa za...   Celý článok
Každoročne v máji sa vždy na pár dní vraciame k našim západným susedom. Miesto pobytu je však zakaždým iné. Poznávanie zákutí českej zeme nás zaviedlo aj k Libercu, kde sme sa nechali zlákať Jizerskými horami... Deň 1.: Jiřetín pod Bukovou – Tanvaldský Špičák – Albrechtice, sedlo – Desná – vodopády Černé Desné – Souš – Jizerka Dlhých 12 hodín vo vlaku nás kvalitne pohybovo paralyzovalo. Rozbeh bude ťažký. Z Jiřetína vedie na náš prvý vrchol, Špičák (803m), síce krátke, ale zato výživné stúpanie. Odmenou zaň sú výhľ...   Celý článok
Ďalej dozadu nemôžem siahnuť, lebo moje stretnutie s mtb siaha len do začiatku 80. rokov. Volalo sa to vtedy vlastne Off Road Bike. Columbus objavil Ameriku, a ja v USA tento zvláštny dopravný prostriedok. Prvé jazdy v olympijských horách ma presvedčili, že toto musím mať. Rozhodnuté, kupuje sa! Rozhodol som sa kúpiť bajk od vtedy neznámej firmy Cannondale, ktorá vyrábala prívesy za bicykle a sem – tam jeden Off Road. Stál ma vtedy 380 USD, to bolo vtedy 1330 DM alebo 53 200 Kčs. Boli už aj bajky Scott a Marin, ale boli drahšie. Cannondale som dobre a rýchl...   Celý článok
Sardegna, Sardaigne, Sardínia...,druhý najväčší taliansky ostrov obmývaný vodami Tyrhénskeho mora. Dovolenkový raj. Iný ako na Korzike, iný ako na Sicílii, hoci sú susedia. Prístup? Ako len chceš: vlastným autom, s cestovkou busom, kombinovane alebo najjednoduchšie, ako sme to urobili my. Letecky do Alghera, kde sme si prenajali auto a ostrov bol náš. 1. Via ferrata del Cabirol Doma sme si „pogooglili“, že Sardinia ponúka 3 Via Ferraty, ktoré sme si dali za cieľ – Cabirol, Giorre a Regina. Vybrali sme sa len tak, na otočku na pár dní. V utorok ráno s...   Celý článok
 Žijeme v časoch, keď čoraz viac ľudí pociťuje potrebu nejakej tej formy pohybu v prírode. Outdoor je na vzostupe, dalo by sa povedať, že ešte nikdy sa mu tak nedarilo ako teraz. Súčasťou tohto diania je aj bežecký boom ktorého sme práve svedkami alebo dokonca aktérmi... Časy, keď sme chodili pašovať tenisky z trhoviska pri Novom Targu sú už dávno preč. O vašu priazeň dnes bojuje množstvo firiem a predajcov.   Pre moje špecifické potreby - rýchlejšieho pohybu vo vysokohorskom prostredí poväčšine skalnatého povrchu som však akosi dlho nevedel nájsť...   Celý článok
To bola krása, vracal som, no na konci som mal slzy v očiach od radosti! Na preteky Dolomiti Extreme Trail pri talianskom Val di Zoldo s parametrami trate 103 km a +7150 výškových metrov som sa prihlásil už začiatkom februára spolu s kamarátmi z Banskej Bystrice, ktorí bežali kratšiu, 53km dlhú trať. Cestovali sme spoločne autom v stredu ráno 8. júna. Ubytovanie sme zohnali v dedinke Cibiana di Cadore, cca 30 minút autom od miesta štartu. Vo štvrtok sme išli na prezentáciu v meste Forno di Zoldo, kde sme si prevzali štartovné čísla a absolvovali kontrolu povinnej v...   Celý článok
Polana Bialczanska - parkovisko na poľskej strane Tatier asi 2km za hranicou na Lysej poľane. Platíme za parkovisko trochu menej ako sa zvykne na našej strane Tatier, zato nás ale skasnú aj za vstup do NP, ten stojí 5 Zlotých = cca 1,2 Eura. Platiť sa dá aj Eurami, ale samozrejme vo výrazne nevýhodnom kurze, takže zmeňte si radšej dopredu zloťáky. Tatry sú magnet - očiwiščie. Vyraziť na jar, keď hore je ešte kopec snehu, na túru niekam, kde sme ešte neboli, je stále ťažšie. Našťastie tu je poľská časť Tatier a tak vyrážame na prieskum tam, kde sme ešte ...   Celý článok
Možno si niekto povie, že je to zrejme pominutie mysle ísť na horský beh do Maďarska, keď doma máme kopcov habakuk. Moje predstavy sa tiež niesli v znamení behu okolo kukuričných polí a agátových lesov. Ale povedala som si, že zažiť treba kadečo a zážitky predsa v Tescu nekúpiš, tak prečo nie. Kolega – čiastočne južan, maďarsky plynule hovoriaci, momentálne ale Tatranec a horský bežec už týchto pretekov absolvoval viac a zaviazal sa niekoľkými prísahami, že kopce tam naozaj sú a celkom výživné. Nakoniec sme presvedčili ešte ďalšieho nič netuši...   Celý článok
Deň 5.: Kisirtáspuszta - Nagyirtáspuszta - Márianosztra - Szob - Sás-hegy 323m - Hideglelös kereszt - Vaskapu 404m Účastníkov: 6          Zo spacáku vyliezam konečne svieža a spokojná. Nocľah uprostred lesa bol teplotne prijateľnejší ako tie ostatné. Zato poniektorí mali bujarú noc. Po návšteve prítulného obojživelníka nasledovalo nešťastné zakopnutie o betónový schodík. Ako dôkaz vedie v tráve krvavá stopa a obďaleč čaká na svojho princa statná ropucha.          Trať úzkokoľajky nás sprevádza ešte dlho. Definitívne ju o...   Celý článok
Ráno v Lienzi je ako vystrihnuté z katalógu - vychádzajúce slnko maľuje vrcholky okolitých hôr do ružova a nad nimi len čistý plech. Zatiaľ je ešte príjemná letná teplota, bude horšie. Vyrážame autom cez Tristach do kopcov. Prejdeme popri Tristacher See a napájame sa na horskú cestu Dolomitenstraβe. Za poplatok 8€/auto sa ňou vyštveráme až k chate Lienzer-Dolomitenhütte (1616m), teda takmer 1000 výškových metrov dohora. Tam sa začína naša túra.   Prvou métou je chata Karlsbader Hütte. Tá leží ešte o nejakých 650 m vyššie a dá sa k nej dosta...   Celý článok
Alebo príbeh o parených buchtách, varených klobásach a pečených mozočkoch :o)   Diaľkové pochody sa stali mojou každoročnou náplňou dovolenky. Teším sa na ľudí, na nové kraje a zážitky, paradoxne sa teším aj na otlaky, boľavý chrbát a prebdené noci v mojom zradnom spacáku. Je to ako droga, všeliek, ktorý si proste musím raz za rok naordinovať, aby som z neho mohla počas najbližších pár mesiacov čerpať. Minulý rok sa naše kroky ubrali trochu netypickým smerom, do končín len málo poznaných, k slovensko-maďarským hraniciam.  A prečo ...   Celý článok
Môže sa vôbec niekto nazývať lokálpatriotom, keď žil 30 rokov v Bystrici a 50 v Bavorsku? Myslím si, že to záleží práve na ňom – či si udržal  alebo stratil vnútorný vzťah k prostrediu, kde vyrástol a mal svojich kamarátov. Dovoľujem si predstaviť tu niekoľko pohľadov do môjho minulého života, a to z toho dôvodu, že ma Vetroplacháči požiadali, či by som kvôli pestrosti Magazínu nepísal nejaké príspevky. Boli tu teda publikované mnohé moje prechádzky do prírody, aj športového charakteru.   Privátnu biografiu pri písaní zásadne vynec...   Celý článok
Jeden veľký mountainbikový časopis uverejnil článok s názvom: „Duša horskej cyklistiky“. Išlo vlastne o fotoreportáž. Niekoľko významných fotografov do nej prispelo svojimi fotkami na tému „podstata MTB“. Skvelé zábery hodné profesionálov som si vychutnal, ale najviac ma upútali krátke popisy pod nimi. Stálo tam okrem iného vždy meno fotografa a meno/á jazdcov, ktorí pózovali v super záberoch. Priznám sa, že som trošku aj závidel tým fotografom, ktorí so svojou super technikou mali možnosť nafotiť tých pózujúcich bikerov. Určite to neboli n...   Celý článok
Pamätám si časy, keď medzi Liptovom a Zakopanym premával malý poľský mikrobus. Žiaľ, tie časy sú dávno preč a aj napriek heslám a gestám, aká dôležitá je cezhraničná spolupráca často končia niekde zabudnuté alebo ešte lepšie, vyhlasuje sa, že popod Tatry spravíme tunel :).   Ak sa chcete dostať do Zakopaného, zabudnite na slovenské cestovné poriadky, v nich nič nenájdete. K dopravcovi Strama som sa dostal ako slepá kura k zrnu. Je to poľská spoločnosť, ktorá rieši linku AquaCity Poprad – Zakopané a späť. Cena lístka je cca 5 Eur a cesta trvá...   Celý článok
Lienz je z každej strany obklopený horami. Lienzske Dolomity na juhu sú síce podmanivé, no na opačnej strane príťažlivosťou nezaostávajú ani vrcholy spadajúce už do horstva Hohe Tauern. A práve z tejto ponuky horskej skupiny Schober Gruppe si vyberáme Schleinitz. Z nášho kempu každý večer sledujeme, ako slnko maľuje jeho vrchol do červena najdlhšie zo všetkých... Výstup naň sa dá z Lienzu krásne zokruhovať, zjednodušiť lanovkou, osviežiť nenáročnou ferratou a vyšpičkovať kúpaním v plesách. Z každého rožka troška - my sme si dopriali všetko!  ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 201) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.